Πως να επικοινωνείς (αποτελεσματικά) με άλλους ανθρώπους

🤙 Σαν το newsletter... δεν έχει!

Το άρθρο αυτό είναι ένα μικρό κομμάτι από την Checklist, ένα newsletter που βάζει τα πράγματα σε μια σειρά.

Για να διαβάζεις κι εσύ ένα νέο άρθρο κάθε δύο εβδομάδες, με θέμα την παραγωγικότητα, τη διαχείριση χρόνου, τη ζωή στο εξωτερικό και πολλά άλλα, κάνε εγγραφή εδώ:

To άρθρο αυτό είναι κομμάτι της σειράς για τα Soft Skills

Τα περισσότερα πράγματα που κάνει ένας άνθρωπος, περιέχουν κάποια αλληλεπίδραση με κάποιον άλλον άνθρωπο.

Δεν μιλάω μόνο για τη δουλειά. Ακόμη και για τις βασικές βιοτικές ανάγκες: Αν χαλάσει η βρύση σου, πρέπει να μιλήσεις με έναν υδραυλικό για να μπορέσεις να πιεις νερό (και ίσως να διαπραγματευτείς μαζί του – αλλά αυτό είναι άλλο soft-skill).

Και όταν όλη η μας η ζωή είναι φτιαγμένη από το άθροισμα των αλληλεπιδράσεων μεταξύ των ανθρώπων, αυτό που δημιουργεί και δένει τις σχέσεις μεταξύ μας, αποτελεί το βασικό δομικό υλικό της.

Μιλάω, φυσικά, για την επικοινωνία.

Η ικανότητα να επικοινωνείς (με λέξεις).

Η ανθρώπινη επικοινωνία έχει δύο μεγάλα κομμάτια: Ένα τον λόγο, που χωρίζεται σε προφορικό και γραπτό, και δεύτερο τη μη-λεκτική επικοινωνία, όλα όσα δηλαδή λέει κανείς για τον εαυτό του χωρίς να μιλήσει.

Το να μιλάς σωστά, σημαίνει να μπορείς να μεταφέρεις μια (συχνά μπερδεμένη) ιδέα σε έναν άνθρωπο που (προφανώς) δεν μπορεί να διαβάσει τη σκέψη σου. Το μόνο που μπορεί να ξέρει για όσα σκέφτεσαι, είναι όσα εσύ μπορείς να του μεταφέρεις.

Το να μιλάς και να γράφεις καλά είναι μια ικανότητα που ξεκινάει κανείς να τη χτίζει από μικρό παιδί και τη δουλεύει συνεχώς, προσπαθώντας να μεταφέρει όλο και πιο περίπλοκες ιδέες.

Πρέπει να συναναστρέφεται κανείς με ανθρώπους με υψηλό επίπεδο εκφραστικής ικανότητας, για να μπορεί να βελτιώνεται. Αν μιλάς δηλαδή μόνο για μπάλα στο καφενείο, τότε δεν βοηθάς την κατάσταση.

(Υπάρχει, φυσικά, και η κατάλληλη στιγμή για να μιλήσεις “σαν να είσαι στο καφενείο” – αλλά αυτό το αφήνουμε για αργότερα.)

Στη ζωή μας αναγκαζόμαστε αρκετά τόσο να μιλήσουμε όσο και να ακούσουμε άλλους. Αλλά, πολλή από την σημαντικότερη επικοινωνία που θα κάνουμε, όπως όταν υπογράψουμε μια συμφωνία, ή όταν διαβάσουμε ένα έγγραφο, το κάνουμε διαβάζοντας.

Αυτή είναι μια μονόδρομη μορφή επικοινωνίας, που ξεκινάει από τη μεριά αυτού που γράφει: Γι’ αυτό και το να γράφεις καλά, είναι ένα skill το οποίο ξεχωρίζει.

Οποιαδήποτε ιεραρχική θέση με έστω και ελάχιστη ευθύνη, θα απαιτεί από εσένα να μπορείς να απευθύνεσαι σε άλλους μέσα από κάποιο κείμενο (όπως ένα email).

Όσο περιθώριο για λαθάκια μπορεί να έχεις στον προφορικό λόγο που το καλύπτεις με γλώσσα του σώματος ή “αέρα”, στον γραπτό χάνεται. Εκεί είτε είσαι σαφής, είτε όχι.

Τα γραπτά μένουν για πάντα, οπότε το λάθος ύφος, η έλλειψη δομής και μέτρου και “περίεργο” λεξιλόγιο, μπορεί να είναι πράγματα που θα σε χαντακώσουν, όταν ολόκληρη η πρώτη εντύπωση που θα κάνεις σε κάποιους ανθρώπους, θα είναι μονάχα μέσα από τις λέξεις που θα διαβάσουν.

Καλώς ή κακώς, ο μόνος τρόπος για να μάθεις να γράφεις καλύτερα, είναι να αρχίσεις να γράφεις. Πρέπει να γράφεις, δίνοντας χρόνο στο να καταλάβεις πως μπορείς να πεις κάτι με απλούστερο και πιο συγκεκριμένο τρόπο.

Με άλλα λόγια, να κάνεις editing στα κείμενά σου, κοιτάζοντας συχνά παραδείγματα άλλων ανθρώπων που αισθάνεσαι πως γράφουν καλά, ώστε να φτιάξεις ένα γενικό πρότυπο για το πως να δομείς τις σκέψεις σου γραπτώς.

Ακόμη, το να μπορείς να γράφεις καλά, ανοίγει και τη δυνατότητα για ένα ανώτερο επίπεδο επικοινωνίας, που πολύ απλά δεν γίνεται με λόγια.

Καλή ώρα, τα newsletter που σας στέλνω: Αν ήμασταν έξω για έναν καφέ και προσπαθούσα να τα πω όλα αυτά με λόγια, θα έβγαινε μια μπερδεμένη μπούρδα από κακές ιδέες.

Σε ένα κείμενο, όμως, το οποίο έχω δουλέψει ξανά και ξανά όχι μόνο μπορώ να είμαι πιο ξεκάθαρος, αλλά έχω και τον απαραίτητο χρόνο για να ξανασκεφτώ ο ίδιος τις απόψεις μου και να τις βελτιώσω.

Βασικό tip: Στον γραπτό λόγο, το πιο σημαντικό πράγμα είναι η σαφήνεια. Όταν θες να μεταφέρεις μια περίπλοκη ιδέα, το πρώτο βήμα είναι να αφαιρέσεις οτιδήποτε περιττό. Κι όταν μείνεις μόνο με την ουσία του θέματος, μπορείς να αρχίσεις να φτιάχνεις το κείμενο. Και όταν το τελειώσεις, απλοποίησέ το ξανά.

👉 Θέλεις περισσότερα άρθρα σαν κι αυτό;

Γράψου στην Checklist για να έρχεται ένα νέο άρθρο κάθε δύο εβδομάδες κατευθείαν στο email σου.