Skip to content

🤙 Σαν το newsletter... δεν έχει!

Το άρθρο αυτό είναι ένα μικρό κομμάτι από την Checklist, ένα newsletter που βάζει τα πράγματα σε μια σειρά.

Για να διαβάζεις κι εσύ ένα νέο άρθρο κάθε δύο εβδομάδες, με θέμα την παραγωγικότητα, τη διαχείριση χρόνου, τη ζωή στο εξωτερικό και πολλά άλλα, κάνε εγγραφή εδώ:

Μπορείς να μιλάς με τους ανθρώπους μια ζωή, μπορείς να διαβάσεις ένα εκατομμύριο βιβλία. Μπορείς να γίνεις τόσο έντονα assertive που θα σε φωτογραφίζουν οι κάμερες της τροχαίας όταν περπατάς γιατί θα μυρίζουνε “κοντράκια”.

Τίποτε από όλα αυτά δεν έχει σημασία, αν δεν κάτσεις να αναλογιστείς τη θέση του ανθρώπου απέναντί σου, όταν επικοινωνείς.

Αν δούμε την μεγάλη εικόνα, το όλο θέμα με τα skills έχει ως εξής:

Στη ζωή, οι άνθρωποι βάζουμε στόχους.

Κάποιους από αυτούς μπορούμε να τους κατεφέρουμε μόνοι μας. Αυτό θέλει προσωπικά και τεχνικά skills που φτάνουν μέχρι ένα συγκεκριμένο σημείο.

Υπάρχουν, όμως, και στόχοι για τους οποίους χρειάζεται, εκ φύσεως, ομάδα ανθρώπων, όπως για να χτίσεις μια πολυκατοικία, ή να στείλεις κόσμο στο φεγγάρι.

Κι επειδή μια ομάδα ανθρώπων, αυξάνει εκθετικά την περιπλοκότητα του συστήματος αναλογικά με το πλήθος της (τι ωραία που τα λέω, ε;) χρειάζονται όλο και πιο ικανοί άνθρωποι στην κορυφή της ομάδας (με μια σειρά από σχετικά soft skills), για να διαχειριστούν τα άτομα που αποτελούν το σύνολο, αλλά και το group σαν κάτι ενιαίο.

Τι θέλω να πω και το λέω έτσι περίεργα;

Ότι εδώ βλέπουμε ένα άτομο να μην μπορεί να κάνει κάτι απλό από μόνο του. Φανταστείτε πόσο δύσκολο είναι να κάνουνε πολλά άτομα κάτι συγκεκριμένο, όταν μιλάμε για έναν συνδυασμό από τόσες διαφορετικές προσωπικότητες, ανάγκες και ικανότητες.

Για αυτό το θέμα θα μιλήσουμε περισσότερο στο κεφάλαιο για τις ομάδες - αλλά, ας μην ξεχνάμε, πως η πιο απλή μορφή ομάδας είναι η δυάδα. Όταν, δηλαδή, θα πρέπει να συνεννοηθείς με έναν άνθρωπο, και αυτός με εσένα.

Η μια πλευρά αυτού, όπως είπαμε, είναι το να μπορείς να εκφράσεις τη δική σου πλευρά. Η άλλη, όμως, είναι να μπορείς να καταλάβεις και τον άλλον.

Θα πρέπει, δηλαδή, να μάθεις να ακούς - και εννοώ να ακούς πραγματικά: Να δίνεις τον αέρα στον άλλον να σου εξηγήσει, να μπορείς να μπεις στη θέση του και να καταλάβεις γιατί αισθάνεται έτσι όπως σου λέει. Να ανοίγεις το μυαλό σου, ώστε να καταλαβαίνεις χωρίς τις δικές σου προκαταλήψεις.

Όλο αυτό, το λέμε EQ, η αλλιώς, συναισθηματική νοημοσύνη.

Ακόμη και όταν πρέπει να διαπραγματευτείς, είναι πολύ σημαντικό να καταλάβεις το κίνητρο του ανθρώπου απέναντί σου. Αυτό είναι το κλειδί για το καλύτερο αποτέλεσμα.

Η όταν παρουσιάζεις τον εαυτό σου, θα πρέπει να καταλαβαίνεις σε ποιά σημεία σου θα πρέπει να εστιάσεις. Αν ο συνομιλητής σου, ας πούμε, είναι χίπης στην ψυχή (όχι, δεν είναι το νέο του Οικονομόπουλου) και εσύ του πουλήσεις το προφίλ του χαρτογιακά, επειδή δεν έχεις την συναισθηματική νοημοσύνη για να παρατηρήσεις τις αντιδράσεις του, τότε απλά κάνεις σαμποτάζ στον εαυτό σου.

Ή όταν βγεις για καφέ με κάποιον άνθρωπο και μιλάς χωρίς σταματημό, αν αναρωτηθείς γιατί δεν βγήκατε ποτέ ξανά, θα είναι ακριβώς από την έλλειψη EQ, που δεν σου επιτρέπει να καταλάβεις τι γίνεται έξω από το δικό σου το κεφάλι.

Ο βασικότερος τρόπος για να το αναπτύξεις, είναι να το βουλώσεις λίγο και να δώσεις σημασία στον άνθρωπο (και τους ανθρώπους) απέναντί σου.

Και να ξεκολλήσεις λίγο από το κινητό σου, να ανοίξεις τα μάτια σου σε όλα αυτά τα μικρά πράγματα που συμβαίνουν παντού γύρω μας στο θέατρο της κοινωνικής σκηνής.

Και μετά να κάτσεις και να σκεφτείς, γιατί συμβαίνει το ένα και γιατί το άλλο.

Να παρατηρήσεις τις δικές σου “σωματικές” αντιδράσεις σε σχέση με το τι νιώθεις και μετά, με βάση αυτό, να αποκρυπτογραφήσεις τα συναισθήματα των άλλων ανθρώπων. Η να σκεφτείς το “γιατί” έκανες αυτό που έκανες, και να αναρωτηθείς αν αυτό που έδειξες στους γύρω σου ήταν αντιπροσωπευτικό του τι ένιωθες πραγματικά.

Εσύ ο ίδιος και ο εσωτερικός σου κόσμος, είσαι η καλύτερη πηγή για να καταλάβεις και τους άλλους ανθρώπους - αφού κατά 99,9% είμαστε ίδιοι σε όλα.

Όλα αυτά τα αμέτρητα πράγματα που δηλώνουμε με τις κινήσεις και τον τόνο της φωνής μας, είναι πράγματα που θέλει να επικοινωνήσει ο άνθρωπος απέναντί σου. Αν εσύ δεν είσαι ανοιχτός σε αυτά, κάνεις τη ζωή σου δύσκολη και μειώνεις την πιθανότητα για αποτελεσματική επικονωνία.

Αλλά, προφανώς, για να γίνει όλο αυτό, πρέπει να κάτσεις και να το δουλέψεις - αλλά και αυτό αποτελεί ξεχωριστό soft skill που μπαίνει σε ένα από τα επόμενα κεφάλαια.

👉 Θέλεις περισσότερα άρθρα σαν κι αυτό;

Γράψου στην Checklist για να έρχεται ένα νέο άρθρο κάθε δύο εβδομάδες κατευθείαν στο email σου.