Πως να βελτιώσεις την εικόνα σου
🤙 Σαν το newsletter... δεν έχει!
Το άρθρο αυτό είναι ένα μικρό κομμάτι από την Checklist, ένα newsletter που βάζει τα πράγματα σε μια σειρά.
Για να διαβάζεις κι εσύ ένα νέο άρθρο κάθε δύο εβδομάδες, με θέμα την παραγωγικότητα, τη διαχείριση χρόνου, τη ζωή στο εξωτερικό και πολλά άλλα, κάνε εγγραφή εδώ:
Το τι “λες πως είσαι” είναι το ένα από τα δύο ημισφαίρια της επικοινωνίας. Αλλά το “τι δείχνεις πως είσαι” είναι το δεύτερο, και πολλές φορές πιο σημαντικό.
Η ζωή μας ανάμεσα στους ανθρώπους είναι κάτι σαν θέατρο: ένα μεγάλο παιχνίδι από ρόλους, όπου προσπαθούμε ο ένας να πείσουμε τον άλλον σχετικά με την ταυτότητα και την αξία μας.
(Καλό βιβλίο για το θέμα: The Presentation of Self in Everyday Life από τον Erving Goffman)
Και σε αυτή τη διαδικασία, το κοινό μας, δηλαδή ο άνθρωπος με τον οποίο συναναστρεφόμαστε, ψάχνει συνεχώς να βρει την οποιαδήποτε παραφωνία: οτιδήποτε δείχνουμε, δηλαδή, που δεν κολλάει με όσα λέμε.
Εδώ μπαίνει και το κομμάτι των πρώτων εντυπώσεων.
Έστω πως στέλνεις ένα βιογραφικό για μια θέση οικονομικού αναλυτή. Στο βιογραφικό σου χώνεις και μερικά buzzwords του στυλ “φιλόδοξος” και “δίνω προσοχή στη λεπτομέρεια”.
Όταν, λοιπόν, πας στη συνέντευξή σου με διαλυμένα παπούτσια και ανακατεμένα μαλλιά από τον ύπνο, δημιουργείς μια παραφωνία σε αυτό που περιμένει ο συνομιλητής σου, με βάση αυτό που του περιέγραψες στην αρχή.
Ένας φιλόδοξος οικονομικός αναλυτής που δίνει προσοχή στην λεπτομέρεια, θα φοράει καθαρά, σοβαρά παπούτσια και θα προσπαθήσει να δώσει μια clean-cut εικόνα, αντίστοιχη των προσδοκιών που έχει για αυτόν το κοινό του.
Αντίστοιχα, μπορεί να συμβεί και το αντίθετο: Αν πάει ένας προγραμματιστής με κοστούμι σε συνέντευξη (πράγμα που δεν είναι συνηθισμένο), δημιουργεί ξανά μια παραφωνία, που μπορεί να του βγει και σε κακό. Ο τυπικός developer πάει στη δουλειά με hoodie, και αυτό περιμένει να δει ο άλλος.
Δεν λέω πως το ένα ή το άλλο είναι κακό: Καταγράφω απλά το πως λειτουργούν τα πράγματα. Και το να πηγαίνεις κόντρα στο αναμενόμενο, μπορεί να αποτελέσει ακόμη και soft skill, αλλά ένα πολύ πιο προχωρημένο.
Ξεκίνα, λοιπόν, μαθαίνοντας τους κανόνες, τελειοποίησέ τους – και άσε τον αυτοσχεδιασμό για μετά. Ο Zuckerberg, ας πούμε, μπορεί να φοράει hoodie σε επίσημο meeting, γιατί έχει ήδη αποδείξει ότι είναι ο Zuckerberg.
Και για μια μικρή λιστούλα με πράγματα που προσθέτουν στην ικανότητα του να παρουσιάζεις τον εαυτό σου:
- Το πως ντύνεσαι: Που περιλαμβάνει την αίσθηση του στυλ και την κατανόηση του σωστού ντυσίματος για την κάθε περίσταση. (Έχω γράψει ένα σωρό από άρθρα για το αντρικό ντύσιμο στο blog μου, για όσους ενδιαφέρονται)
- Η εμφάνισή σου γενικά: Όσο πιο όμορφος και περιποιημένος είσαι, τόσο πιο θετικά θα σε βλέπουν οι άνθρωποι. Αυτό περιλαμβάνει το καλό κούρεμα, το φροντισμένο ξύρισμα ή δέρμα, τα κιλά, το αν είσαι γυμνασμένος ή όχι.
- Ο τόνος της φωνής σου: Ο τρόπος με τον οποίο λες κάτι, περιλαμβάνει τόση πολλή πληροφορία που αν δεν του δίνεις σημασία, θα αναρωτιέσαι μόνιμα γιατί άλλα λες και άλλο αποτέλεσμα παίρνεις. Δώσε προσοχή στον τόνο, το χρώμα της φωνής σου, την ταχύτητα που λες τα πράγματα, το αν μιλάς μονοκόμματα ή άνετα. Όλα αυτά αποτελούν επικοινωνία που δείχνει πράγματα τόσο για εσένα, όσο και για το πως αισθάνεσαι για τον συνομιλητή σου.
- Οι εκφράσεις που έχεις όταν μιλάς σε άλλους, που περιλαμβάνει τις κινήσεις που κάνεις, το αν είσαι σφιγμένος ή όχι, το αν κοιτάς τον άλλον στα μάτια, το πως στέκεσαι στον χώρο.
(Καλό βιβλίο για το θέμα της γλώσσας του σώματος, το What every body is saying του Joe Navaro) - Οι τρόποι: Η ευγένεια και η κατανόηση των προσωπικών ορίων είναι ένα skill κάτι που ξεχωρίζει τους ανθρώπους μεταξύ τους. Ειδικά όταν θέλεις να κάνεις καλή πρώτη εντύπωση, πρέπει να σκέφτεσαι τους ανθρώπους γύρω σου και να ενεργείς μέσα από το πρίσμα της ευγένειας. Από την άλλη, και η υπερβολική ευγένεια μπορεί να θεωρηθεί πρόβλημα. Το skill βρίσκεται ακριβώς στο να αποκωδικοποιείς την κάθε κατάσταση και να είσαι όσο ευγενικός πρέπει.
Το πιο ωραίο πράγμα με τα soft skills που έχουν να κάνουν με τους ανθρώπους, είναι πως εμείς οι ίδιοι είμαστε ταυτόχρονα οι πομποί, αλλά και οι αποδέκτες της επικοινωνίας μέσω της παρουσίασης.
Θέλω να πω, όλοι οι άνθρωποι γύρω μας, εκφράζουν ταυτόχρονα και μια εικόνα προς εμάς.
Άρα, αρκεί απλά να δώσουμε λίγη προσοχή στο πως αντιδράμε εμείς οι ίδιοι απέναντι σε διάφορες εικόνες ανθρώπων, ώστε να καταλάβουμε πως θα αντιδρούσαν και οι υπόλοιποι σε μια αντίστοιχη δική μας εικόνα.
👉 Θέλεις περισσότερα άρθρα σαν κι αυτό;
Γράψου στην Checklist για να έρχεται ένα νέο άρθρο κάθε δύο εβδομάδες κατευθείαν στο email σου.